HÁNYATOTT SORSA VOLT
A NAGY MŰVÉSZNEK
17 évesen kezdett boncolni holttesteket a templom temetőjében. 1508-1512 évek között festette a Sixtusi-kápolna mennyezetét, Rómában. Michelangelo Buonarroti az egész világon ismert, egyedülálló művészi zseni, szobrász, építész és anatómus is volt, aki egy titkos szöveget elrejtett szinte minden anatómiai vázlatára és jegyzetére. Most, 500 évvel később ezeket a titkos jeleket fölfedezték, amikor anatómiai illusztrációkat találtak a mennyezeti freskón. Erre a következtetésre jutott két amerikai tudós. 1990-ben, egy orvos Frank Meshberger közzétett egy cikket a Journal of the American Medical Association-ban, hogy megfejtette Michelangelo képeit. Meshberger spekulációja szerint Michelangelo az Istent (Teremtőt) ábrázló lepel emberi agyra utal. Miszerint Isten nemcsak Ádámot teremtette, hanem a legfőbb emberi intelligenciát is. Most egy másik freskót vizsgált a két amerikai tudós, akik Isten mellkasán és torkán találtak egy pontos ábrázolást az emberi gerincvelőről és az agytörzsről. Mi volt Michelangelo szándéka az Isten és az emberi agytörzs ábrázolásával? Ez egy szentségtörés vagy hódolat? Michelangelo négy évig festette a Sixtus-kápolnát. Haladt keletről nyugatra, kezdve a kápolna bejáratától és az oltár fölött fejezte be. Az utolsó kép azt ábrázolja, amikor Isten elválasztja a világosságot a sötétségtől. Ez az a pont, ahol a kutatók felfedezték Michelangelo rejtett jeleit az emberi agytörzsről, a szemekről és a látóidegről. A művészeti kritikusokat, történészeket már régóta zavarba hozták ezek a szokatlan anatómiai szabálytalanságok, amikor Michelangelo Isten nyakát ezen a képen így ábrázolta. Van még valami furcsa ezen a képen. A tekercs anyaga Isten köpenyének egy sajátos ábrázolása. A ruházata itt csomózott, ez nem látható sehol máshol. A rejtély az, hogy ezek a jellegzetességek neuroanatómiai rejtett üzenetek vagy a Sixtus-kápolna Rorschach teszje, amelyen bárki bármit felismerhet, beleképzelhet magának egy képbe. Ha ezek rejtett üzenetek, akkor ez szándékos volt? Mit jelent ez? Nem titok, hogy Michelangelo viszonya a katolikus egyházzal feszültté vált. A művész egy egyszerű ember volt, de nőtt az utálata az egyhéz gazdagsága és a korrupció miatt. Michelangelo hívő ember volt, de életének egy későbbi szakaszában egy lelki hite volt, amiért elítélte őt IV. Pál pápa. A spiritualitás lényege az volt, hogy az Istenhez vezető út nem kizárólag a templomban történhet, hanem közvetlen kommunikációval az Istennel. Michelangelonak felfüggeszették ezért a nyugdíját és kénytelen volt fügefa levelet festeteni a Teremtő erdetileg meztelen testére. Michelangelo azt kérte, hogy testét ne a Vatikánba tegyék ha meghal, hanem inkább egy sírba temessék Firenzében. Sosem tudjuk meg az igazságot, de azt látjuk, hogy szétválasztotta a fényt a sötétségtől Michelangelo remekművén. (amerikai oldalról, részlet és kép)
A festő és szobrász kortársa volt Vasari, aki sok mindent megírt a korabeli művészekről, sok pletykát is. Michelangelo fönt aludt sokszor az álványokon, a kimerültségtől sokszor a csizmáját sem vetette le. A pápa sokszor sürgette és volt olyan, hogy korbáccsal is rácsapott a festőre, aki ezt nem vette jó néven. Michelangelo orra be volt törve, ezt fiatal korában szerezte, amikor összeverekedett egy másik festővel, művészeti vita miatt.
A festő és szobrász kortársa volt Vasari, aki sok mindent megírt a korabeli művészekről, sok pletykát is. Michelangelo fönt aludt sokszor az álványokon, a kimerültségtől sokszor a csizmáját sem vetette le. A pápa sokszor sürgette és volt olyan, hogy korbáccsal is rácsapott a festőre, aki ezt nem vette jó néven. Michelangelo orra be volt törve, ezt fiatal korában szerezte, amikor összeverekedett egy másik festővel, művészeti vita miatt.