2009. augusztus 23., vasárnap

AUGUSZTUS 23 - ÉLJEN SZÁLASI



ÉLJEN SZÁLASI,

A ZSIDÓK MEGMENTŐJE


EZ VOLT A NYILAS-KORSZAK


„A nyilas időkben zsidó származásom ellenére viszonylag biztonságban voltam, hiszen létezett az árja-párja törvény. Mivel férjem nem volt zsidó, ennek következtében én meglehetősen szabadon mozoghattam. Nem így a szüleim és a nálam 13 évvel fiatalabb húgom, akik bújkáltak. A viszonylag szabadabb mozgásomat zsidók mentésére használtam, lakásunkban 14 zsidót bujtattam. Férjem még ennél is jóval többet tett: Kassánál Auschwitzba tartó vonatokat tartóztatott fel. Mindezekért jó fél évszaddal később, 1999-ben Jeruzsálemben megkaptam a Világ Igaza kitüntetést. Hitlert és a háborús tragédiákat a közeli családom ugyan megúszta, de utána történt az igazi nagy tragédia: imádott húgom 1945-ben rálépett egy aknára és felrobbant.” (Ata Kando (1913 - ), zsidó fotós túlélő Hollandiában, teraszhu, részlet) Kép: Szálasi


Az a bizonyos akna orosz akna lehetett és nem nyilas akna....Végtelenül sajnáljuk, hogy nem tudhattunk meg több részletet az Auschwitzba tartó vonatok mesés föltartóztatásáról . . .